研究集録 第43集(平成12年度)

石田雅人(ISHIDA,Masato):
注意欠陥/多動性障害(ADHD)の判定方法をめぐる最近の研究
(Current Issues and Problems on the Identification of Attention Deficit / Hyperactivity Disorders(ADHD))

タキ口修司(TAKIGUCHI,Syuji):
「類歌」で学ぶ『古今和歌集の世界』−「『古今集』の方法」を意識した授業の試み−
(A Method of Reading "Kokinshu",a Collection of Japanese Poetry)

笹川裕史(SASAGAWA,Hiroshi):
「最後の授業」をもう一度
("The Last Lesson" once more)

柳本 哲(YANAGIMOTO,Akira):
日本人口は高齢化しているか−中学校総合学習の教材として−
(Is Japan's Population Aging?- as a teaching material of integrated learning)

柳本 哲(YANAGIlMOTO,Akira):
ブルーギルは捕獲できるか−数学的モデルのグラフ電卓計算−
(Can We Catch the Bluegills in Lake Biwa? - the mathematical modelling with graphic calculators)

岡 博昭・杉井信夫・井野口弘治(OKA,Hiroaki;SUGII,Nobuo;INOGUCHI,Koji):
化学(理科)嫌いを少なくするための一考察
(A Study of Getting Rid of the Dislike of Chemistry)

岡 博昭・杉井信夫・井野口弘治(OKA,Hiroaki;SUGII,Nobuo;INOGUCHI,Koji):
電子論を導入した有機化学反応の指導(その2)−授業の実践と評価−
(Teaching of Organic Reaction Using Electronic Theory : A Trial and Evaluation of Teaching)

柴山元彦(SHIBAYAMA,Motohiko):
映画を地学の授業で利用する試み
(The Use of Films in Earth-Science Classes)

松田光弘(MATSUDA,Mitsuhiro):
体育授業の楽しさ
(About the Pleasure of the Gym Class)

艮千恵子(USHITORA,Chieko):
選択家庭科授業実践例−お弁当を究める(前期)−
(Report from a Classwork in Home Economics as an Elective Subject - Get at a BENTO (packed box lunch)for First -Half session -)

伊藤洋一(ITO,Yoichi):
『ジヨン・レノンの生涯−喪失の物語』−二十世紀の文化遺産を伝える−
(Reading the story of John Lennon - one of the greatest cultural heritages in the 20th century -)… 125

井畑公男(IBATA,Kimio):
語り手あるいは視点−英語学習者にとっての自由間接話法−
(A Narrator or a Point of View - Free Indirect Speech for beginners of English -)

楠井啓之(KUSUI,Hiroyuki):
教科間選択授業における中学生の英語多読指導の実践 第U報
(A Trial of Extensive Reading in the Elective English Class for Junior High School Students(II))

西本有逸(NISHIMOTO,Yuichi):
リーデイング指導におけるテクストの豊かさ・読み手の心的表象・ヴィゴツキー理論の結節点
(A Multidisciplinary Approach to EFL Reading Instruction : Textuality,Mental Representations,and Vygotskian Theory)

林 照子(HAYASHI,Teruko):
大学院内地研修と養護教諭について−近畿国立附属学校養護教諭の意識を対象として−
(In-service Trauning for School Nueses)